13 Ağustos 2007 Pazartesi

Her 10 internet kullanıcısından 8'i sanal bankacılıktan çekiniyor

İnternetten aktif olarak yararlanan pek çok kişi, sanal bankacılığı tercih etmiyor. Bunun, bilgisayar korsanları yüzünden yaşanan mağduriyetlerin sonucu olduğu tahmin ediliyor.

İnterpromedya ve Birleşik Araştırmacılar tarafından yapılan çalışmaya göre, internet kullananların yüzde 80'i sanal banka işlemlerini kullanmıyor. Her sektörden firmanın yer aldığı "Teknoloji Omnibus" araştırmasına katılan anket sahiplerinin sadece yüzde 20'si bankacılık işlemlerini internetten gerçekleştiriyor.

Çalışma, İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Bursa, Erzurum, Gaziantep, Konya, Kayseri ve Manisa başta olmak üzere toplam 16 ilde gerçekleştirildi. 15-55 yaş arası kişilerin katıldığı anket kapsamında yüzde 60'ı erkek, yüzde 40'ı kadın bin 300 kişi ile görüşüldü. Bunların yüzde 67'si internet kullandığını belirtti. Kullanıcıların yüzde 45'i günde birkaç kez, yüzde 22'si ise günde sadece bir kez internete girdiğini söyledi.

Online işlemler için en çok tercih edilen banka Garanti olurken, bunu İş Bankası, Yapı Kredi, Akbank, Ziraat Bankası, Finansbank, HSBC ve Fortis takip etti. İşlemlerin başında ise yüzde 23,4 ile kredi kartı yer alıyor. Bankalararası Kart Merkezi üyesi kuruluşların çıkartmış olduğu kredi kartlarının cirosu 1999-2006 arasında 20 kat artarak 108,4 milyon YTL'ye ulaştı. Kredi kartları sayısı 32,4 milyona, kart kullanıcıları ise 15 milyona çıktı.

Kullanımı yaygınlaşan kredi kartı, dolandırıcıların da en çok kullandığı sahtekârlık yöntemi. Bugüne kadar 10 değişik türde kredi kartı dolandırıcılığı polis kayıtlarına girdi. Dolandırıcıların, genellikle posta yoluyla gönderilen kartları ele geçirdiklerini saptayan polis, en tehlikelisinin mağazalardan, kredi kartlarının kopyalanması olduğunu söylüyor.

Söz konusu yöntemde, karttaki bilgiler gerçek olduğundan, dolandırıcılığın ispatı da mümkün olmuyor. Buna bir de çalıntı kimliklerle kredi kartı çıkaran sahtekârlar eklenince yüzlerce müşteri mağdur oluyor. Söz konusu mağduriyetlerin artması üzerine harekete geçen polis ve bankalar, yeni bir çözüm arayışına girdi.

Kredi kartı kaybolan ve çalınan kişinin vakit geçirmeden bankayı arayarak iptal ettirmesi için şahsa ait bilgiler bilgisayara kaydediliyor. Bu bilgilerle aradan 5-10 yıl geçmesine rağmen çalıntı kimlikle başvuru yapmaya çalışan kişi tespit ediliyor. Kimliğin asıl sahibine ulaşarak gerçekten başvuru yapıp yapmadığı soruluyor. Müşteri, yapmadığını söylediği anda sahtekâr polise ihbar ediliyor. Müşteriden de savcılığa başvurması isteniyor. Ekonomi Servisi

Güvenlik için bunlara dikkat

  • Kimlik ve kişisel finansal bilgilerinizi isteyen e-postalara dikkat edin.
  • Kişisel bilgilerinizin talep edildiği e-postaları kesinlikle doldurmayın.
  • Bankalar tarafından verilen müşteri numarası, parola ve şifre bilgilerini üçüncü şahıslarla paylaşmayın.
  • Banka ve ticari kurumlardan gelmiş gibi gösterilen ve sizden şifre, kullanıcı adı, müşteri numarası, kredi kartı numarası, kimlik numarası gibi bilgileri talep eden e-postalara itibar etmeyin.
  • Bankalar e-posta yoluyla hiçbir şekilde müşterilerin kişisel bilgilerini istememektedir.
  • Bankalar, e-posta yoluyla hiçbir şekilde şifre işlemleri yaptırmamaktadır.
  • E-postalarda bulunan linkler ile e-postalar içerisinde yönlendirildiğiniz linklere girmeyin.
  • Kredi kartınızı kullandığınız bilgisayarın güvenli olmasına dikkat edin.
  • Phishing web sitesi sahtekârlıklarına karşı uyarılmak için bilgisayarınıza uyarıcı bir web tarayıcısı yükleyebilirsiniz. ( http://www.earthlink.net/earthlinktoolbar internet'ten ücretsiz olarak yüklenebilen bir tarayıcıdır.)

Kaynak: Türkiye Bankalar Birliği

Hiç yorum yok:

Destekler